سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تومولوس در آثار باستانی

تومولوس ها که به آن ها تپه مصنوعی یا تپه دستساز نیز می گویند از نظر معماری باستانی در سه گروه زیر قرار می گیرند:

  • گورتپه ها ( تومولوس ها )
  • شهرتپه ها (سکونتگاه ها)
  • دژتپه ها (قلعه ها)

در همه قسمت های اوراسیا به ویژه مناطق باستانی، تومولوس ها وجود را می توان دید.

تومولوس چیست

تومولوس یا گورتپه نوعی تپه باستانی است که بر روی مقبره پادشاهان توسط معماران باستان از لایه های مختلف خاک و سنگ ساخته می شده است. در حقیقت گورتپه ها برای انجام نوعی مراسم خاکسپاری بوده که از نظر ارتفاع (9 الی 36 متر)، مقام فرد دفن شده و مقدار دفینه های درون تومولوس با یکدگیر تفاوت دارند. در ادامه مقاله ” تومولوس در آثار باستانی ” مواردی مانند جهت ورودی، لایه های سازنده، و تشخیص تومولوس از سایر تپه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ورودی تومولوس

ورودی تومولوس یا گورتپه ها بر اساس اعتقادات مذهبی مردم دوران باستان ساخته شده است، آن ها عقیده داشتند که ورودی باید به سمت طلوع آفتاب بوده تا نور که نشان پاکی می باشد به ناپاکی بتابد و فرد فوت شده به عروج برسد. در تفسیر دوم از تومولوس که دارای برآمدگی بیشتر از سنگ و خاک است، ورودی تومولوس می باشد زیرا در طول تاریخ همیشه سازندگان بر نقشه، طراحی بنا و پوشیده شدن تاکید داشتند.

درون یک تومولوس

شناسایی تومولوس

شناسایی تومولوسشناسایی تومولوس

تشخیص و شناسایی گورتپه از بقیه تپه ها کار دشواری نیست و با در نظر گرفتن شاخص های متعددی که برای تشخیص گورتپه است می توانید این کار را انجام دهید:

  • معمولا چشمه، نهر یا رودخانه از کنار آن عبور می کند که این قضیه به قوانین تدفین و در دسترس بودن آب برای ساخت تومولوس بر می گردد
  • معمولا در جای بلند، مشرف به دره و دشت می باشد. این مورد برای احترام به فر متوفی و جلوگیری از غارت گورتپه می باشد
  • عبادت گاه های مخروبه مانند صومعه، کلیسا یا کنیسه در نزدیکی آن است که اشاره به قدمت تومولوس، ارزش مقبره و اهمیت مذاب در دوران باستان می باشد
  • سفال های منقوش، خاکستر، کاشی های رنگی و انواع آجرهای شکسته بر روی آن قرار گرفته اند که نشان از قدمت مقبره می باشد
  • سنگ های غریب، تراش خورده و درختان کهن مانند درخت عرعر کنار آن می باشد که تا کنون همواره نماد قبر بوده و در قبرستان ها استفاده می شده.

ساختار تومولوس

ساختار تومولوسساختار تومولوس

گورتپه ساختار پیچیده و منظمی دارد که بر اساس قوائد خاص توسط معماران کهن ساخته شده است. در حالت کلی می توان گفت که ساختار لایه های گورتپه از بیرون به داخل عبارتند از:

  • معمولا چشمه، نهر یا رودخانه از کنار آن عبور می کند که این قضیه به قوانین تدفین و در دسترس بودن آب برای ساخت تومولوس بر می گردد
  • معمولا در جای بلند، مشرف به دره و دشت می باشد. این مورد برای احترام به فر متوفی و جلوگیری از غارت تومولوس می باشد
  • عبادت گاه های مخروبه مانند صومعه، کلیسا یا کنیسه در نزدیکی آن است که اشاره به قدمت گورتپه، ارزش مقبره و اهمیت مذاب در دوران باستان می باشد
  • سفال های منقوش، خاکستر، کاشی های رنگی و انواع آجرهای شکسته بر روی آن قرار گرفته اند که نشان از قدمت مقبره می باشد
  • سنگ های غریب، تراش خورده و درختان کهن مانند درخت عرعر کنار آن می باشد که تا کنون همواره نماد قبر بوده و در قبرستان ها استفاده می شده.

اتاقک تومولوس

اتاقک تومولوس

درون لایه سنگی اتاقکی وجود دارد که مقبره در داخل آن قرار داده شده است. در این اتاق جسد پادشاه، لوازم جنگی، گنج و لوازم با ارزش موجود می باشد. کتیبه هایی که با خط میخی در آنجا پیدا می شود و نوشته های روی دیوار قدمت گورتپه ها را مشخص می کند. نوعی ماده خاص که از ترشحات گیاهان کوهی و … به دست آمده به دیواره های اتاقک پاشیده که باعث عدم نفوذ آب به اتاقک می شود. یک فضای بسته و آلوده به گازهای دفینه به وجود آمده است لذا بسیار خطرناک می باشد و ابتدا باید گاز تخلیه شود.

دژتپه

دژتپهدژتپه

دژتپه نوعی قلعه باستانی بوده که بر روی پشته ای از سنگ و خاک ساخته شده است و از نظر استراتژی، طراحی و معماری کهن از بهترین نوع قلعه ها در برابر حمله دشمنان است. این نوع دژ ها بر روی تپه های دستساز یا طبیعی ساخته شده اند و در واقع درون تپه به جز خاک چیزی نیست. تنها در برخی موارد مکانی برای نگهداری مسکوکات، وسایل نظامی و غلات در داخل تپه، حفر و پلمپ شده است. همچنین به مرور زمان که تپه مخروبه شد ارتفاع تپه بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که تپه به صورت کامل در زیر خاک رود.

شهرتپه

شهرتپهشهرتپه

شهرتپه نوع شهر مسکونی باستانی بوده که بر روی تپه ای قرار داشته و در دوران مختلف باستان شناسی درون آن زندگی کرده اند. باید توجه داشت که به تدریج شهر در داخل تپه گم شده و پس از کاوش تپه دوباره پدیدار می شود. عبادت گاه، کاخ و … در این نوع تپه ها به وضوح دیده می شود. وجود قبرستان در جنوب شرقی شهر تپه ها حتمی است. باید توجه داشته که بیشتر آثار موجود در موزه ها از همین شهر تپه ها پیدا شده اند.

تبدیل تومولوس به موزه در کره جنوبی

جهت خرید فلزیاب به همراه آموزش رایگان، گارانتی معتبر، خدمات پس از فروش، تست در حضور مشتری و ارسال رایگان به تمام نقاط کشور می توانید با شماره 09917579001 تماس بگیرید!

مقالات مشابه

برخی از محصولات IKPV

محصولات سایر شرکت ها